Presentations at Conferences

Selected Presentations (peer-reviewed, invited)

Foto: KIT/ZAK/Felix Grünschloß

  • Döveling, Katrin & Fischer, Jana (2013). Mach’s mit Emotionen. Ein mehrstufiges Untersuchungsdesign zur Analyse visueller und emotionaler Bildverarbeitung und –handlung in Präventionskommunikation. DGPuK, Visualisierung und Mediatisierung, Universität Bremen, November 21-23, 2013.
  • Döveling, Katrin, Wasgien, Katrin (2013) Trauern in virtueller Gemeinschaft. Geteiltes Gefühl in Online Gemeinschaften. GeNeMe, peer reviewed October 07-08, 2013, TU Dresden.
  • Döveling, Katrin & Fischer, Jana (2013). The Facebook Friendship: Is there a Facebook effect?. ICSI Conference 2013, Lugano, Switzerland, October 3-4, 2013.
  • Döveling, Katrin (2013). Media and Emotions. Feeling for – feeling with. Inter- and Intrapersonal Emotion Management from Empathy to Schadenfreude. ISRE conference, Berkeley, August 3-5, 2013
  • Döveling, Katrin (2012). Framing von Stereotypen – Framing in Stereotypen. Eine theoretische Reflexion und empirische Fallstudie, [Framing of Stereotypes- Framing in Stereotypes], Paper to be presented at the Tagung der DGPuK – Fachgruppe Visuelle Kommunikation an der Hochschule der populären Künste (FH), «Visual Framing», Berlin, 29. November – 01. December 2012
  • Döveling, Katrin (2012). Fascination Reality TV. Why we feel what we feel and why we want to continue feeling. Emotion Management from Schadenfreude to Empathy, European Communication Conference, ECREA, Istanbul October 24-27, 2012
  • Döveling, Katrin (2012). Emotion-Management im Netz. Emotional Sharing und Coping: Bewältigung von Krankheit, Sterben und Tod in Sozialen Netzwerken [Emotion management in the Internet. Emotional sharing and coping. Dealing with illness, dying and death in social Networks]. Paper presented at the 9th Kongress der Deutschen Gesellschaft für Palliativmedizin in Berlin, September 15, 2012.
  • Döveling, Katrin (2012). Jugendliche und ihre Wahrnehmung von Politik. Bestandsaufnahme, Potentiale und Perspektiven [Youth and their Perception of Politics. Status. Potential and Perspectives]. Eröffnungsvortrag/ Impulsvortrag im Landtag Brandenburg, Potsdam. Im Auftrag des Landesverbandes Brandenburg der Deutschen Vereinigung für Politische Bildung. Vortrag für Abgeordnete aus jeder Fraktion ein /e Vertreter/in, Medienvertreter (RBB, MAZ) und Landespresserat über Möglichkeiten und Grenzen der Politikvermittlung durch Medien, March 5, 2012.
  • Döveling, Katrin, Kick, Isabel, Walter Pauline (2011). Seeing/Doing Gender im Bild. Eine Analyse der visuellen Fernsehnarration von Serien am Beispiel von „Gute Zeiten, schlechte Zeiten“ und „Verbotene Liebe“ [Seeing/doing gender in pictures. Transition of the female image? An analysis of the visual television narration in two series: “Gute Zeiten, schlechte Zeiten” and “Verbotene Liebe”]. Vortrag auf der Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe Visuelle Kommunikation, Universität Erfurt, October 6–8, 2011.
  • Döveling, Katrin, Kick, Isabel, Walter Pauline (2011). Küche oder Karriere oder doch beides? – Das mediatisierte Frauenbild im Wandel? [Kitchen or career or indeed both? The mediatized female image in transition], Vortrag auf der Jahrestagung der DGPuK-Fachgruppe „Medien, Öffentlichkeit und Geschlecht“ der DGPuK. Thema: Screening Gender: Neue Screens, neue Produktionsbedingungen, neue Rezeptionssituationen, neue Genderkonstruktionen?, Potsdam September 22–24, 2011.
  • Döveling, Katrin & Coleman, Paul (2010). “Fame and fortune in popular Music Reality TV shows.” An Integrative Model of Emotional and Bio-culturally Shaped Processes and Interrelations, CIM10 Nature versus Culture, University of Sheffield, UK, July 21–24, 2010.
  • Döveling, Katrin & Grittmann, Elke (2010). Emotional politics. Seeing- Feeling- Voting? A comparative analysis of emotional news photography in the German election campaign 2009, Annual Conference of the International Communication Association (ICA) Singapore, June 22–24, 2010.
  • Döveling, Katrin & Grittmann, Elke (2009). „Emotion sells? Eine vergleichende Fallstudie zum aktuellen Bildermarkt journalistischer Onlineangebote am Beispiel von Der Spiegel und Spiegel Online“ [Emotion sells? A comparative case study of the current online journalistic photo market, using the examples of Der Spiegel and Spiegel Online], Conference of the DGPuK-Division Visual Communikation “Der Bildermarkt -Strukturen, Vertriebswege, Kosten und die Folgen,” Potsdam, October 29–31.
  • Döveling, Katrin & Eckstein, Jakob (2009). The winner is the emotion. Appraising Reality TV. Preconference: “Affective Audiences: Analyzing Media Users, Consumers and Fans,” sponsored by the Popular Communication Division, Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Chicago, May 20–21, 2009.
  • Döveling, Katrin & Schwarz, Claudia (2008). Politics in the living room. The “democratization of fame” in Pop Idol formats, International Reality Television Conference: Reel Politics; Reality Television as a Platform for Political Discourse at Kadir Has University, Istanbul, Turkey, September 12–14, 2008.
  • Döveling, Katrin & Ho, Helen (2008). Interpersonal communication and the emotional effects of media entertainment: A cross-cultural study in the US and Germany. Annual Conference of the International Communication Association (ICA), Montréal, Canada, May 22-26, 2008.
  • Döveling, Katrin (2008). Emotion Management in Reality TV. Analysis and Perspectives, CAMRI Lecture (invited speaker), University of Westminster, London, March 2008.
  • Döveling, Katrin & Hoffmann, Dagmar (2007). Politische Mobilisierung durch Emotionalisierung und Popularisierung. Jugendliche und genderspezifische Wahrnehmung von Politik. Grenzen und Potenziale [Political mobilization through emotionalization and popularization. Adolescents and gender-specific perception of politics. Boundaries and potentials]. Lecture for the Annual Conference of the DGPuK-Division Medien, Öffentlichkeit und Geschlecht; Freie Universität Berlin, Institut für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft / Otto-Suhr-Institut für Politikwissenschaft “Politik auf dem Boulevard? Die Rolle von Männern und Frauen bei der Popularisierung von Politik durch die Medien,“ Berlin, September 27–29 2007.
  • Döveling, Katrin (2007). Reality TV and the transformative power of social emotions. Paper presented at the Conference “Transforming Audiences,” University of Westminster, London, UK, September &, 2007.
  • Döveling, Katrin& Schwarz, Claudia (2007). Interpersonal and emotional communication about reality TV characters in families and with peers. IAMCR Conference in Paris, France, 23–25 of July, 2007.
  • Döveling, Katrin (2007). Mediale Vermittlung von komplexen Sachverhalten. Aktuelle Perspektiven aus der Sicht der Medienwirkungsforschung [The media’s portrayal of complex issues]. Workshop: Das Thema Staatsverschuldung strategisch kommunizieren. Für Vertreter aus den Planungsstäben der Staatskanzleien und Finanzministerien von Bund und Ländern, Bertelsmann Stiftung Hamburgisches Welt WirtschaftsInstitute (HWWI) Berlin, June 21, 2007 (invited speaker).
  • Döveling, Katrin (2007). Zur Macht des Emotionalen im Reality TV [The Power of Emotions in Reality TV]. Annual Conference of the Section Media- und Communication Sociology of the German Society for Sociology (DGS): Medien und Macht, Universität Trier, June 20, 2007 (invited speaker).
  • Döveling, Katrin (2007). Feel Cohesion. Emotional resources in religious media events. Transatlantic Dialogue on Religion, Values and Politics: Trends, Challenges, and Responses, American Institute for Contemporary German Studies (AICG), Berlin, April 20, 2007 (invited speaker).
  • Döveling, Katrin & Sommer, Denise (2007). Social Appraisal in der dynamischen Transaktion: Eine Analyse emotionaler Aushandlungsprozesse in der Intra-Transaktion und ihrer komplexen Dynamik [Social Appraisal in Dynamic transaction. Emotional Negotiation Processes and their Complex Dynamics]. Paper presented at the Conference „Integrative Modelle in der Rezeptions- und Wirkungsforschung: Dynamische und transaktionale Perspektiven“, 15. Tagung der Fachgruppe „Rezeptionsforschung“ in der DGPuK, Leipzig, Jan. 25–27, 2007.
  • Döveling, Katrin & Hoffmann, Dagmar (2006). Potenziale emotionaler Inszenierungen in den Medien und ihre Relevanz zur politischen Mobilisierung von Jugendlichen [The potential for staged emotions in the media and the relevance for political mobilization of adolescents]. Conference of the Kommission Medienpädagogik der DGfE in combination with Sektion Medienpädagogik der ÖFEB Thema medien.pädagogik.politik an der Alpen-Adria-Universität Klagenfurt, Austria, September 28–29, 2006.
  • Döveling, Katrin (2006) Visual Imagination: Media Construction and Reception. Ein Forschungskonzept [Visual Imagination: Media Construction and Reception. A Research Program]. Vortrag im Rahmen der Exzellenzinitiative, Freie Universität Berlin, February 20, 2006.
  • Döveling, Katrin (2005). Powered by emotions: emotions, social cohesiveness and the media, European Sociological Association (ESA). Emotions Research Network, Torun, Poland, Sept. 9–12, 2005.
  • Döveling, Katrin (2004). Media: The Community Building Function of Emotions. John F. Kennedy-Institut für Nordamerikastudien, Freie Universität Berlin, 2004.
  • Döveling, Katrin (2004). Emotions and the Community Building Function of the Media. Presented at the IGEL IX International Congress, Edmonton, Alberta, Canada, August 7, 2004.
  • Döveling, Katrin (2004). The commercialization of human feelings in new German popular television shows – emotions in the eye of public interest. Paper presented at the Annual Conference of the International Communication Association (ICA), New Orleans, May 27–31, 2004.
  • Döveling, Katrin (2004). Latest developments in the German Television Landscape. New Popular Casting Shows and the Commercialization of Fame. Institute for Media- and Communication Studies, Technical University Ilmenau, May 5, 2004.
  • Döveling, Katrin (2004). Emotionen in der Medienberichterstattung als bedürfnisrelevante Handlungsantriebe in Vergemeinschaftungsprozessen [Emotions as need-relevant motives for action in community processes], invited speaker at the Institute for Communication Studies, TU Dresden, January 22, 2004.
  • Döveling, Katrin (2003/04). Fakten, Fakten, Fakten? Zur Angleichung von TV-Präsentationsformen in deutschen Nachrichtensendungen [Facts, Facts, Facts? Homogenization of presentational modes of TV news in Germany]. Winter semester 2003/4, Universität Erfurt.
  • Döveling, Katrin (2004). Zur Kommerzialisierung und Demokratisierung von Ruhm in deutschen TV-Shows [The commercialization and democratization of fame in German television programs]. Winter semester 2003/4, Universität Erfurt.
  • Döveling, Katrin (2003). Zur vergleichenden Analyse gruppenspezifischer Zeitungen in Deutschland and den USA: Erste Ergebnisse [Comparative analysis of community-specific newspapers in Germany and the U.S.]. Summer semester 2003, Universität Erfurt.
  • Döveling, Katrin (WS 2002/03). Emotionen in der Medienberichterstattung als bedürfnisrelevante Handlungsantriebe in Vergemeinschaftungs-prozessen.Eine theoretische Verortung [Emotions as need relevant motives for actions in community processes]. Winter semester 2002, Universität Erfurt.
  • Döveling, Katrin (2001). ‘You are not alone,’ a show and its effects on the German public: from the ‘epoch of the show’ to the ‘mass-mediated mirror.’ November 26th, 2001, invited speaker, University of California, Berkeley, USA.
  • Döveling, Katrin (2000). Emotionen in sozialen Handlungszusammenhängen: Zur globalen Trauer um Lady Diana. Die Ergründung von Emotionen in Medienwissenschaft und Soziologie [Emotions in social contexts. An analysis of the grief in response to Lady Diana’s death]. Emotions in Communication Studies and Sociology, Presentation, winter semester 2000, Heinrich-Heine-University, Düsseldorf.